Saturday, 9 May 2020

සංගීතය - කපිරිඤ්ඤා සංගීත සම්ප්‍රදාය

විෂයය - සංගීතය
පාඩම - කපිරිඤ්ඤා සංගීත සම්ප්‍රදාය
ගුරු භාවතා -  රංග ගුණවර්ධන
පන්තිය පැවැත්වූ දිනය - 2020/05/09
පන්තිය පැවැත්වූ වේලාව - ප.ව. 3.00-5.00
---------------------------------------------------------




10 ශ්‍රේණියේ දරුවො හැමෝටම සුභ සන්ධ්‍යාවක් වේවා. අපි දැන් සංගීත පාඩමට සූදානම් වෙමු.

මෙම පාඩම ව්‍යවහාරික සංගීතය කොටසේ සටහන් කරගන්න.

කපිරිඤ්ඤා සංගීත සම්ප්‍රදාය

ක්‍රි.ව.1505 දී පෘතුගීසින් විසින් ශ්‍රී ලංකාව යටත් විජිතයක් බවට පත් කර ගනිමින් පෘතුගීසින්ගේ ආධිපත්‍යය මෙරට බල පැවැත්වුනි.පෘතුගීසින්ගේ බලය ලංකාවේ මුහුදු බඩ ප්‍රදේශ පුරා ව්‍යාප්ත වීම සිදුවිය.පෘතුගීසින්ගේ වහල් මෙහෙයට පැමිණි "කාපිරි" ජනයා අතර ප්‍රචලිත වූ ගීත සම්ප්‍රදායක් ලෙස කපිරිඤ්ඤා සංගීතය හැදින්විය හැක.පෘතුගීසින්ගේ යුධමය කටයුතු සදහා සේවය කල කාපිරි ජනතාව ඔවුන්ගේ විනෝදාස්වාදය සදහා මෙම කපිරිඤ්ඤා ගීත ගායනා කරන ලදී.පසුකාලීනව කාපිරි ජනතාව සහ පෘතුගීසින් ද සිංහල ගැමි ජනයාද ඒකරාශි වී කපිරිඤ්ඤා සංගීතය ගීත සම්ප්‍රදායක් ලෙස ලාංකීය ව්‍යවහාරික සංගීතය තුළ නිර්මාණය විය.මෙම ගීත ස්පාඤ්ඤ භාෂාවෙන් රචනා වී නිර්මාණය වූ ගීත ශෛලියකි.කපිරිඤ්ඤා ගීත වල සංගීතමය ලක්ෂණ පිළිබඳ අවධානය යොමු කිරීමේදී එම ගීත වල වේග රිද්මය බෙහෙවින් ඇසුරු කිරීම ඊට අනන්‍ය වූ විශේෂත්වයකි.පෙරදිග සංගීත ක්‍රමයේ කෙම්ටෝ  තාලය මත එනම්,බටහිර සංගීත ක්‍රමයට අනුව 6/8 Rhythm ගී තනු නිර්මාණය වී ඇත.

මෙම ගීත වල භාෂා ශෛලිය ඉතා සරල වන අතර ගී පද මාලාවන් විවිධ තේමාවන් මත නිර්මාණය වී ඇත.කපිරිඤ්ඤා ගී තනු සරල හා රසවත් නාද මාලාවන්ගෙන් නිර්මාණ ය වී ඇත.එහිදී විශේෂ යෙන් සීමිතව ස්වර  පරාසයක් තුළ ගී තනු  නිර්මාණය වී ඇත.ගීතයක් ආරම්භ වී අවසානය කරා එළඹෙත් ම එහි රිද්මය  ක්‍රමයෙන්  වැඩිවන  ආකාරයක් මෙහි දැකිය හැකි වීමද විශේෂ ලක්ෂණයකි.

කපිරිඤ්ඤා සංගීතය සදහා යොදා ගත් සංගීත වාද්‍ය භාණ්ඩ අතර වියෝලා,වයලින්,රබන්,බැංජො,ගිටාර්,මැන්ඩලින්,බොංගො,ටැම්බරින් ආදී වාද්‍ය භාණ්ඩයන් ප්‍රධාන වශයෙන් දැක්විය හැක.කපිරිඤ්ඤා ගීත ගයන විට උපදින ඒ හා බද්ධ වූ නර්තන විශේෂයක් ලෙස "බයිලා" නර්තන සම්ප්‍රදාය හැදින්විය හැක.බාල,තරුණ,මහලු,ගැහැනු,පිරිමි සියලු දෙනාට පොදුවේ රසවිදිය හැකි,නර්තනයෙහි යෙදිය හැකි අතිශයින්ම විනෝදාත්මක ගීත විශේෂයක් ලෙස කපිරිඤ්ඤා ගීත හැදින්විය හැක.මෙම බයිලා,කපිරිඤ්ඤා,නැටුම් ,ගැයුම් හා මංගල උත්සව හා විවිධ ප්‍රිය සම්භාෂණ අවස්ථා වලදී යොදා ගනු ලැබූ අතර එම ගීත ශ්‍රී ලාංකිකයන් අතර බෙහෙවින් ජනාදරයට ද පාත්‍ර විය.කපිරිඤ්ඤා ගීත සම්ප්‍රදාය ආශ්‍රයෙන් කපිරිඤ්ඤා සංගීත ශෛලියට අනුකූලව ලාංකීය ව්‍යවහාරික සංගීතය තුළ සරල ගී නිර්මාණ රැසක් බිහිවී ඇත.

කපිරිඤ්ඤා සංගීතය ආභාසයෙන් නිර්මාණය වූ ගීත කීපයක් මෙසේය.
1.මහා මෙරක් ලෙසට...
2.මී වදයකී ජීවිතේ...
3.මාගේ පැලෙ අදුර නසන්න...
4.රස ආහර කවලා...
5.අයරින් ජොසපින් රොසලින්...
6.යමන් බන්ඩො වෙසක් බලන්ඩ...
7.නෝනා මගෙ නර්ස්  නෝනා...
8.මම ටැක්සි කාරයා...

කපිරිඤ්ඤා සංගීත සම්ප්‍රදායෙන් නිර්මාණය වූ ගීත බොහොමයක් ගායනා කල ගායන ශිල්පීන් ලෙස සී.ටී.ප්‍රනාන්දු මහතා සහ එම්.එස් ප්‍රනාන්දු මහතා යන දෙපළ ගෞරවාදරයට පාත්‍ර වෙයි.ලාංකීය ගීත කලාව පෝෂණය කිරීමෙහිලා කපිරිඤ්ඤා සංගීත සම්ප්‍රදායෙන් ලැබූ පිටුවහල අතිමහත්ය.

ස්පාඤ්ඤ භාෂාවෙන් රචිත කපිරිඤ්ඤා ගීතයක්




පහත සදහන් ප්‍රශ්න වලට පාඩම හොදින් අධ්‍යයනය කර පිළිතුරු ලියා දක්වන්න.


හොදයි පුතේ එහෙනම් අදට පාඩම අවසන්.
හැමෝටම තෙරුවන් සරණයි.
ආයුබෝවන් 🙏


චිත්‍ර - ද්‍රව්‍ය බලා ඇදීම

විෂයය - චිත්‍ර
පාඩම - ද්‍රව්‍ය බලා ඇදීම
ගුරු භාවතා -  භාරත ලක්ෂ්මන් රූපසිංහ
පන්තිය පැවැත්වූ දිනය - 2020/05/09
පන්තිය පැවැත්වූ වේලාව - ප.ව. 2.00-4.00
--------------------------------------------------------


ආයුබෝවන් දරුවනේ.

අපි අද ද‍්‍රව්‍ය බලා අඳිමු. 

මේ සංරචන පාඩම ගොඩක් වටින පාඩමක් වේවි ඔයාලා සියලුම දෙනාට.

පහත විඩියෝව නරඹන්න.


පහත විඩියෝව නරඹපු ඔයාලාට ආසාවක් ඇති මේ වගේ අභ්‍යාසයක නිරතවෙන්න නේද?

ඊට කලින් අපි බලමු මේ සංරචනයේ තියෙන විවිධ ක‍්‍රමවේදයන් මොනවද කියලා


මේ සියලූම රුප සටහන් හොඳින් අධ්‍යනය කරන්න දරුවනේ.

ඔයාලා කැමති ආකාරයේ සංරචන අභ්‍යාස කිහිපයක් කරලා මට එවන්න. තෙරැුවන් සරණයි.




ඉතිහාසය - ශ්‍රී ලංකාවේ පැරණි සමාජය, සංස්කෘතිය

විෂයය - ඉතිහාසය
පාඩම - ශ්‍රී ලංකාවේ පැරණි සමාජය, සංස්කෘතිය 
ගුරු භාවතා - ප්‍රසන්න සතරසිංහ
පන්තිය පැවැත්වූ දිනය - 2020/05/09
පන්තිය පැවැත්වූ වේලාව - පෙ.ව. 08.00- 10.00
-------------------------------------------------------------


Audio 1 🔊

Audio 2 🔊

Audio 3 🔊

Audio 4 🔊



Audio 5 🔊

Audio 6 🔊


Wednesday, 6 May 2020

සිංහල භාෂාව හා සාහිත්‍යය - ගුත්තිල කාව්‍ය IV

විෂයය - සිංහල භාෂාව හා සාහිත්‍යය
පාඩම - ගුත්තිල කාව්‍ය
පරිවේණාචාර්ය - පූජ්‍ය මීගොඩ සුමනරතන හිමි
පන්තිය පැවැත්වූ දිනය - 2020/05/06
පන්තිය පැවැත්වූ වේලාව - ප.ව. 2.00- 4.00
------------------------------------------------------------




16
කන්කලු  = කණට මිහිරි වූ, ‍වෙණ නද  =  වීණා නාදය, ඇසුමෙහි = ඇසීමෙහි, ලොබිනේ = ආශාවෙන්, රන් රසු දැල් = රත්තරන් කිංකිණි ජාලාවන්, ‍කොලහල වන = සෙලවේයැයි, බියෙන් = බයෙන්, එහි = ඒ ස්ථාන‍යෙහි, සන්සල ‍‍නොව = නොසෙල් වී, පිළිරෑ ලෙසින් = ප්‍රතිමා ‍සේ, නන් හය සෙන් = ‍‍නොයෙක් අශ්ව සෙනා, සිටි මතිනේ = සිටි ආකාරයෙන් ම, සිටියෝ = සිටියහ.


17
නිති = නිරනිතරයෙන්, නිරිඳුගෙ = රජතුමාගේ, රැකවලෙහි = ආරක්ෂාවෙහි, නියුත්තෝ = නියුතු අය, රුති ලෙස = කැමති අයුරින්, රුපුන් ඔද  බිඳ = සතුරන්ගේ මානය බිද, ජය ගත්තො = ජයගත් අය, පැති‍රෙන = පැතිරී යන, වෙණ නද = වීණා නාදය, බැදුණු = බැදී ගිය, සිතැත්තෙ = සිත් ඇති අය, අතින් අවි = අතින් ආයුධ, ගිලිහෙන බව = ගිලිහී යන බව, නොමදත්තෝ = නොදත්තෝ ය.


18
මුළු දෙරණා = මුළු ‍පොළවෙහි ම, දන මන = ජනයාගේ සිත, මත් කරවන = මුසපත් කරවන, නද කරනා = සතුටට හේතු වන්නා වූ, රසවත් වන ‍වෙණ නද =  මිහිරි වූ වීණා නාදය, සවනොත් සඳ = කන් වැකුණු කල්හි, ලොබ දිවුණා = ආශාව වැඩි වී, පුරගන = පුර කාන්තාවෝ, දරුවන් ඇකයෙන් වැටුනා නොදනිත් = දරුවන් උකුලෙන් වැටුණ් බව නො දනිති.


19
පන්සිළු වීණා නාදය = පන්සිළුගේ වීණා නාදය, පසු බැස්සු = පරාජය කළා වු, මන් පිනවන = සිත් සතුටු කරවන, වෙණ නාදයෙන් = වීණා නාද‍‍යෙන්, තෙස් වූ සතුටට පත් වී, නන් දන කැන් = නොයෙක් ජන සමූහයා, දුටුව ද = දැක්කත්, බිය සිස් වූ = බය රහිතව, මන් රළ අවුත්= මාළු සමූහයා පැමිණ, ගං වෙරළට රැස් වූ = ගං ඉවුරට රැස් වූහ.

20
වර = උතුම්, වෙණ නද අසමින් = වීණා නාදය අසමින්, සිත සතොසිනි = සිත සන්තොසයෙන්, සර හැර = සන්චාරය අත්හැර, සියොතුන් = කුරැල්ලන්, පියපත් විදමින් = පියාපත් ව්හුදුවා, පුර අඹර = නගරයේ අහස, වසමින් සිටි රග = වසා සිටි අකාරය, කුම් වැනි = කුමක් වැනි ද, සුර සෙනගට = දිව්‍ය සේනාවට, සුර අසුන් පැන වූ වැනි = දිව්‍ය ආසන සූදානම් කර තැබුවා වැනිය.



Hemoma voice ahala weda karanna

සිංහල භාෂාව හා සාහිත්‍යය - පැරණි ජිවනොපය ක්‍රම හා බැදුණු සිරිත් විරිත්

විෂයය - සිංහල භාෂාව හා සාහිත්‍යය
පාඩම - පැරණි ජිවනොපය ක්‍රම හා බැදුණු සිරිත් විරිත් 
පරිවේණාචාර්ය - පූජ්‍ය මීගොඩ සුමනරතන හිමි
පන්තිය පැවැත්වූ දිනය - 2020/05/06
පන්තිය පැවැත්වූ වේලාව - පෙ.ව. 8.00- 10.00
------------------------------------------------------------

















"සොඳුරු සැන්දෑව"

දිනය      - 2020.05.06
වේලාව   - ප.ව. 6.00

ගායනය - විශාරද දීපිකා ප්‍රියදර්ශනී පීරිස් 
පද         - මහින්ද චන්ද්‍රසේකර
සංගීතය  - ආචාර්ය රෝහණ වීරසිංහ

අද ගැයුම- සංගීත් නිපුන් පියුමි කෞශල්‍යා ඒකනායක

දේශක   - සරත් දඹගොල්ල


ධීරානන්ද විද්‍යායතනයේ සිසු දරුවන්ගේ ආකල්ප ඉහළ නැංවීම සඳහා, දිනේෂ් සම්පත් කුමාරසිරි මහතාගේ අදහසක් මත ක්‍රියාත්මක වූ මාසික ගීත රසවින්දනාත්මක වැඩසටහන, මාර්ගගත ක්‍රමයට අනුව "සොඳුරු  සැන්දෑව" නමින් මේ වනවිට ක්‍රියාත්මක කෙරේ. ඒ අනුව  එක් දේශකයෙකු විසින් එක් වරකට එක් ගීතයක් බැගින් අර්ථ විග්‍රහයක් සිදුකෙරෙන අතර එම අර්ථ විග්‍රහයන්, සජීවී ඉදිරිපත් කිරීමක් සමඟ විද්‍යායතනයේ  වට්ස්අප් සමූහ හා Blog තුළ මෙසේ මුදා හැරෙනු ඇත. එහෙනම්,

එන්න විඳගන්න 


"සොඳුරු සැන්දෑව"

ගොඩක් අය බලං ඉන්නෙ හැඩ අකුරු ඇද වෙනකං. ඒත් එක්කෙනෙක් ඉන්නව අකුරු ඇද වෙනකං, හැඩ කරන්න බලාගෙන. තාමත් ලියල ඉවර නැති, ලාංකේයා අල්තිනායි-දුයිෂෙන් කතාවේ පළමු පරිච්ඡේදයේත් කොනේම එකක් මේක. අහගන්නකො සරත් සර්ගෙන්ම.....







Tuesday, 5 May 2020

පුරවැසි අධ්‍යයනය - ප්‍රශ්න සාකච්චාව

විෂයය - පුරවැසි අධ්‍යයනය
පාඩම - ප්‍රශ්න සාකච්චාව
ගුරු භාවතා - මලිත අතුකෝරල 
පන්තිය පැවැත්වූ දිනය - 2020/05/05
පන්තිය පැවැත්වූ වේලාව - ප.ව. 2.00-4.00
--------------------------------------------------------



පුරවැසි  අද ප්‍රශ්න  5ක් දෙනව පහටම ලියන්න ඔනෙ අපෙ පාඩම් 3න් දෙන්නෙ කාලය පැය 2යි හැම ප්‍රශ්නෙම 3න් වෙනි ප්‍රශ්නෙට විස්තරත් මකව ලියන්න








Audio 1 🔊

Audio 2 🔊

දැන් ලියන්න පටන් ගන්න

සිංහල භාෂාව හා සාහිත්‍යය - මහාචාර්ය සේනක බිබිලේ මහතා

විෂයය - සිංහල භාෂාව හා සාහිත්‍යය පාඩම -  මහාචාර්ය සේනක බිබිලේ මහතා පරිවේණාචාර්ය - පූජ්‍ය මීගොඩ සුමනරතන හිමි පන්තිය පැවැත්වූ දිනය - 2020/07/0...